Ana içeriğe atla

Kolektif Aptallık

KOLEKTİF APTALLIK YASASI

92 baharında Harvard Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Ana Bilim Dalı Başkanı kansere yakalanır ve kısa bir süre sonra ölür. Her ne kadar olayın Rus ajanlarının suikastı olduğu söylentileri ortalıkta gezse de kısa sürede olayın üstü kapatılır.
Her gün onlarca mühim deneyin yapıldığı milyonlarca insanın hayatına etkileyen eğilimlerin belirlendiği merkezin en kilit adamı ölmüştür ve sorun büyüktür.
Üniversite yönetimi aylarca bu pozisyon için uygun birini arar ama pozisyona uygun
kimse bulunamaz.



Son çare olarak ülkenin en prestijli gazetelerine psikoloji alanında doktora öğrencisi alımı yapılacağı duyurusu yapılır.
Yapılan duyuru biraz enteresandır. Diğer öğrenci alımı ilanlarına benzemez.
Duyuruda şart yoktur, koşul yoktur, sınav yoktur, yeterlilik yoktur. Kısacası duyuruda normal bir öğrenci alımı ilanındaki rutinlerin hiçbirinin aranmamaktadır.
Yani bu şu anlama gelmektedir: ilana bir profesör de başvurabilir, bir manav da, bir berber de, bir temizlikçi de, bir öğrenci de…
Başvuru yapmak isteyenlerden sadece öz geçmiş ve yaşadığı yeri anlatan kısa bir mektup yazmaları istenir.
İlana karşılık olarak üniversiteye 79 tane birbirinden zeki insan bir de işsiz bir taksi şoförü başvuru yapar.
Üniversite yönetimi programa 10 kişinin kabul edildiğini beyan eder. Kabul edilenler arasında taksi şoförü de vardır.
Taksi şoförü eşine okuldan gelen kabul mektubunu gösterir. Eşi bir yanlışlık olduğunu iddia edercesine gülümser.
Ertesi gün kabul mektuplarını alan adaylar üniversiteye çağrılır. Adaylara on kişilik sınıflar halinde öğrenci grupları teslim edilir.
Üç ayın sonunda bu sınıftaki öğrencilere kolektif akıl ölçümü yapılacağı en iyi ortak aklı ortaya koyan sınıfın başında kim varsa programa onun alınacağı söylenir.

9 tane dahi denilecek kadar zeki adayın yanında bir taksi şoförünün ne kadar şansı olabilir ki…
Taksi şoförü bu gerçeğin farkındadır, kara kara düşünerek evine döner. Evde durumu eşiyle paylaşır. Eşi ona, aptal olduğunu, öğrenci gurubuna ortak akıldan ziyade ortak akılsızlığı öğretebilirse başarılı olacağını bunu denemekten başka bir şansının da olmadığını söyler.
Eşinin dahiyane tavsiyesi kafasına pek yatmasa da başka şansı yoktur. Eşinin söylediğini yapar ve sınıftaki öğrenci grubunu aptallaştırmak için üç ay boyunca müthiş çabalar.

Üç ayın sonunda öğrenci grubu aptal yığınına döner. O kadar kusursuz bir “kolektif aptallık” yaratmıştır ki üniversite yönetimi hayran kalır ve pozisyona onu alır.
Diğer dokuz aday sonuca şaşırmaz taksi şoförünün yarattığı müthiş “kolektif aptallık” karşısında sadece gülümser.
Olay bilim tarihine “kolektif aptallık yasası” olarak geçer.
Peki bu yasanın temel sırrı nedir. 
Bu kadar mükemmel(*) bir yığın yaratmak için nasıl bir yol izlenmelidir? 
Düşünmek yerine verilen emre itaati ve kaderin önündeki çaresizliği, insanın hiç bir şey değiştiremeyeceğini nasıl anlatmış , bu uzun başka bir yazının konusu.
****Cipolla'ya göre demokrasi ise her ülkede eşit oranda bulunan ve ne zaman ne yapacakları belli olmayan aptalların inatla ve sürekli olarak aptal-haydutları iktidara getirmesi olarak tecelli ediyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ayine-i iskender

İskender'in Aynası                        İskender'in aynası. "Ayîne-i âlem-nümâ (Cihanı gösteren ay­na)" olarak da bilinen bu ayna hakkında çeşitli rivayetler mevcut olup bunların birçoğu efsane niteliği arz eder. İskender İskenderiye şehrini kurduğu zaman orada bulunan hekim­lerden Belinas, Hermis ve Valines bir ayna yapmışlar ve yüksek bir yere koymuşlardı. Güya bu aynada oraya gelmekte olan gemiler daha bir aylık yolda iken görülebilirmiş. Eğer gelen düşman gemisi ise bu aynadan güneş ışığı yansıtılarak daha uzaktayken yakılabilirmiş. İskender tarafından hocası Aristo'ya yaptırıldığı da rivayet edilen bu aynanın bir gece, bekçileri uyurken çalınıp denize atıldığı yine efsâneler arasındadır. Bazı kaynaklar­da bu aynanın Hind hükümdarı Kayd tarafından İskender'e hediye edilen dört kıymetli eşyadan biri olduğu söylenir. Yuvarlak (top ayna) ve düz olduğu hakkında ihtilâf bulunan bu aynanın iki tarafı da gösterirmiş. Arka yüzüne yalancılar baktığı zaman gör

Aptallık ve Termodinamik Yasaları

Aptallık ve Aptalın Termodinamik Analizi by   alisefiksedef Özet:  Bu yazıda aptallık kavramı soyutfiziksel açıdan incelenmiş olup termodinamik yasaları çerçevesinde yorumlanmıştır. Araştırmalarımız sonucunda aptalın, dünya ve evren için hayati öneme sahip olup, insanlığın gelişimi için en az akıllılar kadar (ve belki de daha fazla) gerekli olduğu bilim literatüründe ilk defa ispatlanmıştır. 1.  Giriş Aptallık hemen her gün karşımıza çıkan bir zihin durumudur. Bu zihin durumu insanlarda geçici veya kalıcı olarak bulunabildiği gibi, bazı durumlarda bulaşıcı bile olabilir. Ne yazık ki bilim dünyası, aptala hakettiği değeri vermemiş ve inceleme altına almamıştır. Termodinamik kanunları (özellikle ikinci kanun) çevremizde her gün karşılaştığımız bir çok fiziksel olayı açıklamakta ve bu fiziksel olaylara alternatif bir bakış açısı önermektedir. Bu çalışmamızda aptallık ve aptalı termodinamik açıdan inceledik, ve dünyada ilk kez aptalın evrensel boyuttaki önemini teorik olar